بازار فروش رزین پلی استر در تهران

۵
(۱)

رزین پلی استر در تهران از بازار فروش خوبی برخوردار است. تولید این رزین در کشور به دلیل سهولت در دسترسی به مواد اولیه با کیفیت بالایی انجام می شود. همانطور که می دانید رزین های پلی استر در دسته رزین های مصنوعی قرار دارند و از واکنش اسیدهای آلی و الکل ها به دست می آیند. این نوع رزین ها بیشتر در ساخت انواع قالب های صنعتی، تونر چاپگرهای لیزری و مجسمه سازی کاربرد دارند. در سال های اخیر استفاده از رزین پلی استر در تولید سنگ های مصنوعی نیز بسیار رواج یافته است. اگر قصد خرید به صورت عمده دارید می توانید به صورت حضوری و یا از طریق سفارش آنلاین خرید خود را در تهران انجام دهید.

بازار فروش رزین پلی استر در تهران

مهم ترین نکات در استفاده از رزین پلی استر

مهم ترین نکات در استفاده از رزین پلی استر

قبل از آنکه در مورد پلی استر رزین بدانید بهتر است ابتدا با رزین ها آشنا شوید. این آشنایی اولیه به شما کمک خواهد کرد که ضمن شناخت انواع رزین ها، نحوه استفاده و کاربرد آنها را نیز به خوبی یاد بگیرید. رزین را می توان به صورت یک ترکیب طبیعی یا مصنوعی یافت. رزین ها در صنایع مختلف، معماری های مدرن داخلی و هنرهای تجسمی همچون ساخت مجسمه کاربرد دارند. رزین را به کمک یک ماده سفت کننده که به آن هاردنر هم گفته می شود، شکل می دهند.

پس از سفت شدن، رزین غیر قابل نفوذ بوده و به عنوان یک ماده ضد آب مورد استفاده قرار می گیرد. رزین پلی استر از جمله رزین های مصنوعی به شمار می رود که به کمک مخلوط کن سفت و قابل استفاده می شود. در واقع هاردنر در این نوع خاص از رزین نقش کلیدی دارد. به کمک هاردنر می توان زمان سفت شدن را عقب یا جلو انداخت.

در هنگام استفاده از رزین های پلی استر رعایت برخی نکات ضروری است که به آن ها در ادامه اشاره خواهد شد.

  • بخار متصاعد شده از رزین پلی استر سمی بوده و در هنگام ترکیب، استفاده از ماسک و دستکش ضروری است.
  • بهتر است ترکیب کردن این رزین با هاردنر در یک فضای باز که تهویه به صورت کامل انجام می شود، صورت گیرد.
  • از ترکیب کردن یکباره مواد باید خودداری کرد. ترکیب یکباره ممکن است سبب آتش سوزی و در برخی مواقع انفجار شود.

خواص این رزین مصنوعی بسیار متغیر است، زیرا نه تنها زمینه های کاربرد آن، بلکه ترکیب مواد مختلف پر کننده و رنگ کننده ها نیز نقش دارند. به طور کلی می توان گفت رزین های پلی استر به دلیل خاصیت نفوذپذیری بالا، برای پیوند با الیاف شیشه ای بسیار مناسب هستند. این رزین ها همچنین به خوبی در برابر اسیدهای رقیق و غیر اکسید کننده و محلول نمک آبی مقاومت می کنند.

ساخت پارتیشن با رزین پلی استر

ساخت پارتیشن با رزین پلی استر

امروزه استفاده از رزین ها در دکوراسیون های داخلی اهمیت زیادی پیدا کرده است. ساخت پارتیشن با رزین پلی استر یکی از مواردی است که با کمک این نوع از رزین ها صورت گرفته و بسیار هم مورد استقبال است. پارتیشن ها را جدا کننده های کاذب نیز می نامند. در واقع این جدا کننده ها نوعی تجهیزات تقسیم بندی بوده که با هدف نظم دادن به فضاهای داخلی ساخته شده و مورد استفاده قرار می گیرند.

کاربردهای متعدد و استفاده آسان از این رزین ها سبب شده است در بسیاری از خانه ها و حتی شرکت های دولتی و خصوصی شاهد استفاده از آن باشیم. ساخت پارتیشن با پلی استر رزین در واقع با به کارگیری پانل صورت می گیرد.

از پانل ها در جداسازی دیوارها استفاده می کنند و به علت آنکه قابلیت شستشو دارد بسیار مورد استفاده قرار گرفته است. به طور کلی می توان کاربردهای این رزین را در معماری و دکوراسیون داخلی در موارد زیر خلاصه نمود.

  1. پارتیشن رزین پلی استر
  2. پانل رزین پلی استر
  3. کفپوش
  4. مبلمان رزین پلی استر

پارتیشن هایی که با رزین پلی استر تولید می شوند به دو دسته ثابت و متحرک قابل تقسیم بندی هستند. پارتیشن های ثابت را با پیچ و مهره نصب می کنند. در حالیکه پارتیشن های متحرک همانطور که از نام آن پیداست، قابلیت جابه جایی و قرار گرفتن در مکان های مختلف را دارند.

مقاومت رزین پلی استر ایزوفتالیک

مقاومت رزین پلی استر ایزوفتالیک

همانطور که می دانید رزین های پلی استر موادی هستند که در ساختار شیمیایی خود گروه استر دارند و از نوع پلی استرهای غیر اشباع به شمار می روند. رزین های غیراشباع کاربردهای فراوانی در صنایع دریایی، صنعت کامپوزیت و… دارند. این پلی استرهای غیر اشباع را بر اساس نوع اسید، نوع گلیکول و مونومرهایی که در آن به کار رفته است به دو دسته تقسیم بندی می کنند.

  1. رزین های پلی استر غیر اشباع ایزوفتالیک یا Iso phthalic
  2. رزین های پلی استر غیر اشباع ارتوفتالیک یا Ortho phthalic

رزین های ایزوفتالیک دارای کاربردهای ویژه ای هستند. این نوع از رزین ها از استحکام کششی بالایی برخوردارند، به خوبی خم می شوند و در برابر آب و مواد شیمیایی از مقاومت بسیار بالایی برخوردارند. در صنایع مختلف می توان از این نوع رزین پلی استر استفاده نمود.

از رزین ایزوفتالیک در ساخت انواع ماکت، چسب و بتونه استفاده می شود. امروزه در تولید انواع سنگ های مصنوعی از این رزین به وفور استفاده می شود. همچنین در تولید لوله های آب که نیاز به مقاومت بالا در برابر آب دارند، از این نوع رزین های غیر اشباع استفاده می شود.

رزین ایزوفتالیک در صنایع دریایی نیز بسیار کاربردی است. ساخت انواع قایق های باربری، بادبانی و شکاری به کمک این رزین به سادگی میسر است. مقاومت بالا و نوع ترکیبات خاص این نوع از رزین غیر اشباع سبب بکارگیری گسترده آن در صنایع متعدد شده است.

میزان هاردنر در رزین پلی استر چه چیزی را مشخص می کند؟

میزان هاردنر در رزین پلی استر چه چیزی را مشخص می کند؟

رزین های پلی استر در ابتدا به شکل مایع هستند و در ادامه با اضافه کردن یک ماده سفت کننده یا همان هاردنر به شکل ژله ای در آمده و پس از سفت شدن غیر قابل نفوذ گردیده و آماده استفاده می شود. اما سوالی که ممکن است در اینجا مطرح شود آن است که میزان هاردنر در رزین پلی استر چه چیزی را مشخص می کند؟ در واقع می توان گفت میزان این ماده می تواند زمان سفت شدن رزین را تحت تاثیر قرار دهد.

اضافه یا کم کردن مقدار هاردنر زمان سفت شدن رزین پلی استر را به جلو یا عقب می اندازد. در یک قانون کلی که در مورد هاردنرها وجود دارد، میزان این ماده را برای سفت شدن رزین های پلی استر ۲ درصد ذکر کرده اند.

ضخامت لایه های رزین نیز نقش مهمی در تعیین مقدار هاردنر دارد. به طوری که اگر ضخامت لایه ها زیاد باشد میزان هاردنر را باید به ۱ درصد کاهش داد تا احتمال ترک خوردگی را در سطح رزین کاهش یابد. در حالیکه در رزین هایی که لایه های نازک رویی به کندی سفت می شود، مقدار هاردنر را می توان تا ۴ درصد نیز افزایش داد.

اگر از قالب های پلاستیکی برای شکل دادن به رزین استفاده می شود، باید مقدار هاردنر را کاهش داد. به طور کلی افزایش بیش از ۴ درصد مقدار هاردنر به  پلی استر آن را ترد و شکننده می کند. برای آنکه بتوان پلی استری قابل انعطاف داشت لازم است میزان هاردنر بین ۱ -۴ درصد انتخاب شود.

در واقع در تولید بهترین رزین های پلی استر، از حدود ۱ درصد ماده سفت کننده استفاده شده است. این میزان بستگی به نوع قالب مورد استفاده در زمان تولید پلی استر نیز دارد.

روش های قالب گیری رزین پلی استر

روش های قالب گیری رزین پلی استر

از قالب های متعددی در تولید رزین پلی استر استفاده می شود. اما بهترین و باکیفیت ترین قالبی که برای این کار مورد استفاده قرار می گیرد، قالب های سیلیکونی هستند. از این قالب ها بیشتر در هنرهای تجسمی و به خصوص مجسمه سازی استفاده می شود. روش های قالب گیری رزین پلی استر نیز متفاوت است.به طور کلی از سه نوع قالب پر کاربرد در رزین های پلی استر استفاده می شود. 

  1. قالب های سیلیکونی
  2. قالب های لاتکسی
  3. قالب های پلاستیک

قالب های سیلیکونی به دلیل انعطاف بالایی که دارند برای قالب گیری اجسام سه بعدی بسیار مناسب هستند. قالب های لاتکسی نیز انعطاف پذیری خوبی دارند اما برخی از انواع رزین های پلی استر برای سفت شدن در این قالب ها نیازمند هاردنر بیشتری هستند. لذا قبل از اقدام به قالب گیری بهتر است تست شوند تا برای خارج کردن محصول نهایی مشکلی ایجاد نشود.

این نوع قالب ها به روغن حساس بوده و به سرعت فاسد می شوند. لذا بهتر است در هنگام استفاده از موادی که حاوی روغن هستند، دور نگه داشته شوند. قالب های پلاستیکی به نسبت دو نمونه ذکر شده در بالا کمتر مورد استفاده قرار می گیرند. با این حال می توان برای مصارف خانگی بر روی این نوع قالب ها نیز حساب باز کرد.

استفاده از رزین پلی استر در تولید سنگ مصنوعی

استفاده از رزین پلی استر در تولید سنگ مصنوعی

همانطور که قبلا نیز اشاره شد انواع رزین های پلی استر را در دو دسته کلی رزین های پلی استر اشباع شده و اشباع نشده تولید و عرضه می کنند. سنگ های مصنوعی در دسته رزین های پلی استر غیر اشباع قرار می گیرند. در تولید این ماده از کدهای متعددی استفاده می شود. هر کد از نظر ویسکوزیته، اسیدی بودن و مقاومت مکانیکی با دیگری متفاوت است. سنگ های مصنوعی امروزه بسیار مورد استقبال خریداران قرار گرفته اند.

از رزین های غیر اشباع ارتوفتالیک در تولید سنگ های مصنوعی استفاده می شود. استفاده از رزین پلی استر مزایای بی شماری در تولید سنگ های مصنوعی دارد که در ادامه به برخی از این مزایا اشاره خواهیم نمود.

  • از ویسکوزیته بالایی برخوردار است.
  • به تجهیزات ویژه ای جهت تولید نیاز ندارد.
  • قیمت بسیار مناسبی نسبت به انواع دیگر پلی استرها دارد.
  • در برابر نور آفتاب به سادگی خشک می شود.
  • در برابر اشعه ها مقاومت بسیار بالایی دارد.

سنگ های مصنوعی که به کمک رزین های غیر اشباع تولید می شوند در برابر آتش مقاوم بوده  و بسیار مستحکم تر از سنگ های طبیعی هستند. می توان آنها را به شکل های مختلف و در اندازه های دلخواه برش داد. نصب آن آسان بوده و در برابر ضربه مقاومت خوبی دارد.

گرد و خاک بر روی آن اثری ندارد و لذا برای پوشش دهی دکوراسیون خانه گزینه بسیار مناسبی است. با ایجاد حفره در آن می توان به راحتی انواع لوله، سیم و کابل را از آن عبور داد.

کاربرد رزین پلی استر در طراحی داخلی

کاربرد رزین پلی استر در طراحی داخلی

امروزه رزین پلی استر در طراحی داخلی نقش کاربردی دارد. مقاومت رزین پلی استر و قیمت ارزان آن از مهم ترین فاکتورهایی است که سبب استقبال از این ماده گردیده است. رزین های پلی استر را می توان به عنوان کفپوش و یا دیوارپوش در دکوراسیون های داخلی خانه و حتی محل کار به آسانی مورد استفاده قرار داد. رزین پلی استر را می توان رنگ آمیزی کرد. از این رو در ساخت انواع مجسمه های رنگی کوچک و بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد.

برای رنگ آمیزی مجسمه هایی که از جنس پلی استر ساخته شده اند از جوهر نمک استفاده می کنند. ترکیب جوهر نمک با تینر فوری یا استون و مخلوط آنها با یکدیگر می تواند رنگ های جذابی را به وجود آورد. البته از رنگ های فوری نیز می توان در رنگ آمیزی مجسمه ها استفاده نمود.

از رزین های پلی استر در تولید مبلمان نیز استفاده می شود. امروزه مبل هایی که با رزین پلی استر ساخته شده اند در دکوراسیون منازل جایگاه ویژه ای دارند. استفاده از رزین پلی استر به جای چوب در منبت کاری ضمن آنکه قیمت تمام شده محصول را کاهش داده توانسته است زیبایی ظاهری و استحکام مبلمان تولید شده را تا چند برابر افزایش دهد.

بسیاری از کفپوش هایی که امروزه در سالن های پذیرایی منازل یا هتل های مجلل مورد استفاده قرار می گیرند از رزین پلی استر ساخته شده اند. این رزین ها بسیار سرسخت بوده و در برابر سایش و مواد شیمیایی به خوبی مقاومت می کنند. از این رو می توان از آنها به عنوان کفپوش های بسیار مستحکم در طول سالیان دراز استفاده کرد.

ویژگی خاص و مصرف عمومی پلی استر سبب استقبال بسیاری از مشتریان شده است. در ساختمان های مدرن امروزی که طراحی داخلی دکوراسیون از اهمیت ویژه ای برخوردار است توجه به این نوع از رزین ها بسیار افزایش یافته است. بسیاری از کسانی که از رزین پلی استر در طراحی داخلی استفاده نموده اند اظهار رضایت کرده اند چرا که توانسته اند با تلفیق سنت و مدرنیته، زیبایی های بصری ماندگاری را خلق کنند.

برای آنکه بتوانید با کاربردهای بیشتر پلی استر در طراحی داخلی آشنا شوید بهتر است با متخصصین این حوزه مشورت کنید. آنها شما را در انتخاب و نحوه استفاده از رزین های پلی استر کمک می کنند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۵ / ۵٫ تعداد آرا: ۱

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.