رزین وینیل استر شفاف منعطف طبیعی

۳
(۲)

خوب است بدانید که برای پوشش سازه های ورق فولادی از رزین وینیل شفاف منعطف طبیعی استفاده می شود. رزین وینیل در واقع نوعی رزین ترموست است که از موادی مانند متاکریلیک اسید، اسید اکریلیک و استریفیکاسیون رزین اپوکسی تولید می شود.

اسید متاکریلیک و اکریلیک اسید نوعی ترکیب شیمیایی هستند که شکل ظاهری اکریلیک اسید آبی بی رنگ و یا چیزی شبیه به آبی کم رنگ می باشد. نوع استر مصرفی رزین وینیل تعیین کننده گروه وینیلی آن است که باعث پلیمریزاسیون می شود . این محصول هم چنین ویسکوزیته پایین تری نسبت به اپوکسی و پلی استر دارد به همین دلیل همیشه به یک بازدارنده اضافه می شود.

می توان گفت که رزین وینیل از سه خانواده بزرگ اپوکسی پرمه شده، اپوکسی نووالاک و رزینهای وینیل استر بر پایه بیسفنل تشکیل شده اند. در ساخت رزین وینیل از اپوکسی نووالاک استفاده می شود که ویژگی های خاصی را به آن می دهد.

رزینهای وینیل استر در مقایسه با رزینهای پلی استر مقاومت شیمیایی بالا و خواص چقرمگی بسیار دارد. از دیگر خواص رزین های وینیل می توان به استحکام بالا، چسبندگی فوق العاده و قابلیت تغییر شکل حرارتی اشاره کرد.

رزین وینیل استر شفاف

شاید برایتان جالب باشد که برای ساخت لوله ها از رزین وینیل استر شفاف استفاده می شود. رزین وینیل استر با نام وینیل استر نیز شناخته می شود و می توان گفت که نوعی حلال است که واکنش پذیری بالایی دارد مانند استایرن حل می شود و هم چنین بین ۳۵ تا ۴۵ درصد وزنی آن را دارد. رادیکالاهای آزادی که به وسیله اشعه ماورا بنفش و یا پراکسیدها تولید می شوند فرآیند پلیمریزاسیون را آغاز می کنند.

رزین یا همان ماده ترموست نسبت به پلی استر و اپوکسی دارای ویسکوزیته پایین بوده و می تواند در مواد کامبوزیتی جایگزین اپوکسی در ماتریس های پلیمری ترموست و مواد پلی استر شود که در این صورت هزینه ها و قدرت بین ابوکسی و پلی استر تقسیم می شود. نوع موادی که در ساخت میز رزین وینیل استفاده می شود در واقع تعیین کننده و نشان دهنده میزان پایداری حرارتی، مقاومت شیمیایی و مکانیکی آن می باشد.

در ساخت هواپیماهای کیت و یا هواپیماهای خانگی یا دست ساز از فایبر گلاس وینیل استر استفاده های زیادی می شود. رزین وینیل به دلیل داشتن ویژگی هایی مانند مقاومت بالا در برابر جذب آب شهرت دارد و همچنین می تواند در مقابل مصرف برای استفاده در صنایع کشتی سازی و دریایی کاربرد بالایی داشته باشد.

برای ساخت مخازن از رزین وینیل استر استفاده می شود و هم چنین زمانی که از وینیل استر برای فرآیند لمینت استفاده می شود معمولاً آن را با متیل اتیل کتون پراکسید ترکیب می کنند.

خواص مکانیکی استحکام رزین وینیل استر کمتر از رزین اپوکسی و بیشتر از پلی استر است. رزینهای وینیل به دلیل قابل اعتماد بودن و ضد آب بودن اصولا برای تعمیر مورد استفاده قرار می گیرند.

در تولید و ساخت کلاسهای اصلی رزینها مثل رزینهای وینیل که با رزینهای پلی کربونات و آپوکسی همراه هستند از پسیفنول استفاده می شود که نوعی ترکیب شیمیایی با شکل جامد سفید است.

رزین وینیل استر منعطف

در تمام مواردی که رزین پلی استر مورد استفاده قرار می گیرد می توان از رزین وینیل استر منعطف نیز استفاده کرد. از رزین وینیل استر می توان به عنوان جایگزین برای پلی استر غیر اشباع و فلزات که مقاومت در برابر خوردگی دارد استفاده کرد ولی بیشترین کاربرد آن را برای پوشش سازه های فولادی و بتنی است که در برابر مواد شیمیایی و اسیدهای مقاومت دارند.

هم چنین می توان گفت که از رزین وینیل استر برای ساخت مخازن سوخت، کانال ها و لوله کشی ها، تانکرهای حمل مواد خطرناک شیمیایی، کشتی، ناوهای دریایی، فایبرگلاس، تلویزیون ال سی دی، آنتن، قایق های ماهی گیری، هواپیما و تجهیزات برق استفاده می شود.

از جمله کاربردهای وینیل استر که بسیار مهم است نقش آن در محیط‌ های اسیدی است که البته با ترکیب در الیاف شیشه این مقاومت افزایش می‌یابد. از دیگر کاربردهای رزین وینیل استر استفاده ی آن در پوشش بتن، تقویت چاه های آب، مخازن ذخیره مواد شیمیایی و همچنین پوشش تجهیزاتی دیگر است.

رزین وینیل استر طبیعی

از مهم ترین ویژگی هایی که رزین وینیل استر طبیعی یا میز رزین لاکچری دارد می تواند به موارد زیر اشاره کرد:

مقاومت بالا در برابر آسیب دیدن و فرسایش دارد.
مقاومت کششی دارد.
قابلیت فوق العاده زیاد چسبندگی به سطح
استفاده آسانی دارد.
از نظر شیمیایی مقاومت دارد.
عایق ضد آب است.
در برابر مواد اسیدی مقاومت دارد.

سطحی که توسط رزین وینیل استر پوشیده می شود مقاومت بالایی در برابر انواع مواد شیمیایی و همچنین آسیب دیدگی و فرسایش پیدا می کند.

پوشش وینیل استر دارای مقاومت زیادی در برابر اسید سولفوریک، اسید فسفریک، اسید نیتریک، اسید لاکتیک، هیدروکلریک اسید، اسید فورمیک، اسیدهای چرب، کلرواستیک اسید، اسید کرومیک، اسید اکریلیک و اسید سیتریک می باشد.

رزین وینیل استر در مقایسه با رزین پلی استر غیر اشباع مقاومت بالایی داشته و دقیقا به همین دلیل زمانی که در مجاورت مواد شیمیایی قرار می گیرد هیچ واکنشی نشان نمی دهد.

از رزین وینیل استر می توان به عنوان لایه کوت نهایی برای سطوحی که در مجاورت طول مدت مواد شیمیایی بسیار قوی می گیرند استفاده کرد و این ویژگی به دلیل نبود پیوند استری بین زنجیره های اپوکسی وینیل استر می باشد.

در وینیل استر وظیفۀ اتصال اجزاء در پلیمرها را پیوندهای فنیل استری به عهده دارد به طوری که در شرایط قلیایی قوی وینیل استر باعث می شود رفتار مناسبی نسبت به بقیه از خود نشان دهد.

در بسته بندی رزین وینیل استر از سطل های ۲۳ کیلیویی استفاده می شود. رنگ این محصول به شکل بی رنگ بوده ولی به دلیل ترکیبات الیزورهایی که به آن اضافه می شود رنگ می گیرد که طور معمول رنگ کاتالیزورها قرمز است.

همان طور که گفته شد رزین وینیل استر پایه شیمیایی فنول داشته و از ترکیب کاتالیزورها و رزینها به وجود می آید و هم چنین دارای تاب شیمیایی بسیار بالا، ویسکوزیته پایین و خصوصیات مکانیکی عالی است.

به دلیل وجود مواد آغازگر یا کاتالیزور سرعت گیرش رزین وینیل استر بالا بوده و همچنین در مقابل اسیدهای قلیایی و آلی، تاب شیمیایی زیادی دارد. برای محافظت از مواد شیمیایی خطرناک، محلولهای نمک دریا، اسید آلی و غیره می توان از رزین وینیل استر استفاده کرد.

مجموعه ما با ساخت رزین های وینیل با کیفیت می توانید به شما در خرید مطمئن کمک کنید و می توانید فقط با یک تماس از مشاورین ما نهایت استفاده را ببرید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۳ / ۵٫ تعداد آرا: ۲

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.