قیمت روز انواع پلی استر در ایران

۳
(۱)

پلی استر به گروهی از الیاف اطلاق می شود که وزن سبک و انعطاف پذیری فوق العاده ای داشته و در اصطلاحی دیگر به آن ها رزین پلی استر نیز گفته می شود. این الیاف به شکل مایع غلیظ نمود پیدا کرده که در اثر ترکیب با ماده شیمیایی هاردنر به شکلی سفت و محکم تغییر شکل یافته و در حوزه های ساخت کفپوش، ساخت مبلمان، آب‌نما، ساعت و غیره مورد استفاده قرار می گیرند. اکنون امکانی مناسب برای تهیه این محصول و اطلاع از قیمت روز آن در ایران به خوبی مهیا می باشد.

نحوه استفاده از پلی استر

پلی استر رزین که از بهترین و پر مصرف ترین الیاف موجود در عصر حاضر قلمداد می شود؛ در شکل اولیه‌ی خود که همان مایع است؛ دارای بوی تندی است.
اما وقتی این مایع با ماده سفت کننده یا همان هاردنر ترکیب می گردد؛ بوی آن از بین رفته و تبدیل به ماده ای بی بو قابل استفاده می گردد.
نکته ای که در رابطه با سفت شدن پلی استر باید بیان کرد؛ این است که این مایع بسته به درجه حرارتی که در محیط برقرار است و همینطور با توجه به میزان هاردنر، زمان متفاوتی را برای سفت شدن طی خواهد کرد.
در حالت کلی  درجه حرارت مناسبی که باعث می شود تا بتوان با پلی استر کار کرد؛ دمای بیست درجه سانتیگراد بالای صفر می باشد.

بعد از این موضوع، قصد داریم تا توضیحاتی را نیز در رابطه با نحوه‌ی استفاده از پلی استر بیان نماییم که به آن ها در گزینه های زیر اشاره شده است:

  • میزان هاردنری که برای مخلوط شدن با پلی استر مورد استفاده قرار می گیرد؛ باید فقط دو درصد باشد و فقط در صورتی که پلی استر ضخیم باشد؛ می توان به میزان یک درصد از هاردنر را استفاده نمود.
  • پلی استر که از الیاف با دوام و البته همراه با بخارهای سمی می باشد؛ باید حتماً در محیطی که از تهویه مطبوع و مناسب برخوردار است؛ مورد استفاده قرار گیرد.
  • مصرف و استفاده از پلی استر در طول روز فقط تا اندازه ۵ کیلوگرم مجاز است و بیشتر از آن حتماً باید محیطی که در آن این محصول مورد استفاده قرار می گیرد؛ مجهز به تجهیزات ایمنی باشد.
  • در زمان استفاده از این الیاف رزینی باید لزوماً از ماسک و دستکش استفاده کرد که بخارهای ناشی از آن نتوانند در مجاری تنفسی نفوذ کرده و یا با پوست دست، تماس مستقیم پیدا کنند که در این صورت عواقب خطرناکی را در پی خواهد داشت.
  • البته این محصول پس از بسته شدن یا سفت شدن، غیر سمی شده و لذا بعد از آن اگر بدون دستکش و ماسک هم استفاده شود؛ مانعی ندارد.
  • همچنین وقتی که رزین پلی استر سفت می شود؛ حالا می توان آن را برای سوراخ کاری با مته مورد استفاده قرار داد و یا حتی آن را سمباده کاری کرد.
  • برای اینکه پلی استر به سطح اجسامی مانند چوب در زمان استفاده نچسبد؛ می توان موادی مانند پارافین یا فیلم را به کار برد.

مواد اولیه تشکیل دهنده پلی استر

پلی استر که از مهم ترین و مفید ترین الیاف های موجود، شناخته شده و در اثر حرارت و گرما، سریع تغییر شکل خواهد داد؛ با تکیه بر مواد اولیه خاصی تولید و تشکیل یافته است.
اگر بخواهیم به مواد تشکیل دهنده پلی استر که باعث پیدایش ماده ای مناسب شده اند اشاره کنیم؛ می توان در این گزینه ها از آن ها نام برد:

  • مالئیک آنیدرید یا الکل چند عاملی از دیگر مواد ساختاری پلی استر محسوب می شود.
  • همچنین اسیدهای آلی دو عاملی را نیز می توان از دیگر مواد تشکیل دهنده پلی استر معرفی کرد.

گفتنی است که هر یک از این ماده ها در اثر واکنش با یکدیگر، پلی استر رزین را به وجود آورده و به آن ها خاصیت گرما سخت بودن بخشیده اند.

حالا در کنار موضوع ذکر شده، قصد داریم تا نکات مهمی را از این ماده رزینی بازگو نماییم که قطعاً دانستن آن ها بی فایده نخواهد بود.
به این نکات که در قسمت زیر آمده اند؛ توجه فرمایید:

  • پلی استر رزین فقط در حالت مایع است که می تواند به شکل جامد در آید؛ اما وقتی به ماده ای جامد و سفت مبدل گشت؛ دیگر امکان برگرداندن آن به حالت مایع وجود ندارد.
  • پلی استر رزین را در هر جایی نمی توان نگهداری کرد؛ بلکه باید محل نگهداری این محصول، خنک و تاریک باشد.
  • برای تنوع دادن به این رزین، می توان آن را با رنگ های پودری ترکیب کرد و به حالت پلی استر رنگی در آورد.
  • حالا اگر همین پلی استر رنگی در معرض نور قرار گیرد؛ باز رنگ خود را حفظ کرده و تغییر رنگ نخواهد داد.
  • اما هاردنرهای موجود برای ترکیب با رزین پلی استر، از دو نوع خمیری و مایع برخوردار می باشند که بهتر است نوع خمیری آن را با این رزین ترکیب نمود؛ چرا که نوع مایع آن با بوی زننده ای همراه است و کار با آن هم سخت تر است.

فروشگاه پلی استر رزین اسپانیا

پلی استر رزین در نمونه های مختلفی در هر یک از مراکز فروش و فروشگاه های عمده مواد رزینی قابل مشاهده می باشد.
برای مثال می توان به پلی استر رزین وارداتی اشاره کرد که از نمونه های خارجی موجود در بازار به شمار آمده و خریداران بسیاری را سمت خود سوق داده است.

اما یکی از پلی استرهای خارجی یا وارداتی موجود در بازار، پلی استر رزین اسپانیا است که در برندهای مختلفی ارائه گشته و مرغوبیت بالایی را شامل می شود.
با توجه به همین میزان از مرغوبیت است که حالا رزین های پلی استر اسپانیا با هر برند و مارکی که همراه باشند؛ از عمر مفید یک ساله برخوردار خواهند بود و لذا می توان آن ها را به عنوان بهترین گزینه برای هر یک از خریداران معرفی نمود.

ذکر این موضوع نیز ضروری است که انواعی از رزین های خارجی یا رزین های پلی استر داخلی موجود در بازار، دو نوع کلی با مشخصاتی متمایز را در بر گرفته اند که برای اشاره به آن ها می توان از گزینه های زیر استفاده کرد:

  1. پلی استر رزین ایزوفتالیک: قابلیت های بیشتری در این رزین ها وجود دارد؛ برای مثال می توان به استحکام مکانیکی فوق العاده این مواد اشاره کرد که البته در کنار ویژگی دیگری مانند مقاومت شیمیایی بسیار بالا قرار گرفته اند؛ این نوع رزین ها را عمدتاً برای مصارف مهندسی تر و برای خواص بیشتر مورد استفاده قرار می دهند.
  2. پلی استر رزین ارتوفتالیک: از رایج ترین و در دسترس ترین رزین های پلی استری بوده که کاربردهای عمومی از آن به عمل می آید؛ برای مثال می توان به انواع صنایع کامپوزیت، صنایع فایبرگلاس، صنایع ساخت لوله و موارد مشابه آن اشاره کرد که همگی از کاربران این محصول محسوب می گردند.

بزرگترین تولیدکننده پلی استر درجه یک

یکی دیگر از توانمندی های مربوط به کشورمان که به ثبت جهانی رسیده است؛ تولید پلی استر رزین در سطوحی عمده و بزرگ می باشد.
بنابراین می توان کارخانجات فعالی را در تمام نقاط ایران مشاهده کرد که هر یک اقداماتی مناسب را از تولید و عرضه رزین پلی استر به انجام رسانده اند.
گفتنی است هر یک از کارخانجاتی که در کشور ما و در حوزه تولید پلی استر فعال می باشند؛ توانسته اند دست در دست هم، پلی استرهای درجه یکی را هم به بازار داخلی و هم به بازارهای خارجی تقدیم نمایند.
البته این امر با وجود کارخانجاتی که به عنوان بزرگترین تولیدکننده پلی استر فعالیت دارند؛ محقق شده و در نهایت تجاربی مثبت را به تجربه تولید کنندگان این محصول افزوده است.

حال باید گفت هر یک از پلی استرهای درجه یکی که توسط تولیدکنندگان فعال ارائه گشته اند؛ با خود مزیت هایی را به همراه آورده که به راستی نمی توان بی تفاوت از کنار آن ها رد شد؛ برای آشنایی با این مزیت ها، توجهتان را به موارد زیر جلب می نماییم:

  • این نوع از رزین های پلی استر، در مقابل حلال های متعدد، مقاومتی عالی را از خود نشان خواهند داد.
  • همچنین در برابر شرایط آب و هوایی مختلف نیز دوام و استقامت کافی را دارند.
  • دمای تا هشتاد درجه سانتیگراد را هم می توانند قبول کنند.
  • همچنین قیمت پایین تری را نسبت به الیاف رزینی دیگر به خود اختصاص داده اند.

نمایندگی فروش الیاف پلی استر در ایران

الیاف پلی استر که از گروه الیاف مصنوعی به حساب می آیند؛ امروزه در هر یک از حوزه های پوشاک، کالای خواب و منسوجات اهمیت والایی پیدا کرده و با وجود این کاربردهای بسیار مهم و عمده، قابل عرضه از سوی مراکز بسیاری قرار گرفته اند.
برای نمونه می توان به نمایندگی فروش الیاف پلی استر اشاره کرد که انواعی از پلی استرهای درجه یک و متنوع را برای ارائه به مشتریان مختلف در نظر گرفته و در اقصی نقاط ایران فعال می باشند.

بهتر است بدانید یکی از مراکزی که در قالب نمایندگی توزیع و فروش انواع الیاف پلی استر تلاش کرده و امکانات و شرایطی فوق العاده را در اختیار شما خریداران گرامی برای تهیه این محصول قرار خواهد داد؛ مرکز فوق می باشد.
بنابراین توسط آن خواهید توانست الیافی قیمت مناسب، با کیفیت مطلوب و همینطور متناسب با نیازتان را پیدا کرده و ضمناً از الیافی با این ویژگی های بسیار خوب بهره مند شوید:

  • الیاف پلی استر که از متداولترین الیاف موجود در واحدهای تولیدی محسوب می شوند؛ استقامت خوبی را در برابر کپک زدگی از خود نشان می دهند.
  • این الیاف، قابلیت خشک شدن بسیار سریعی را دارا می باشند.
  • در مقابل کشیدگی، مقاومت مناسبی از این الیاف مشاهده می شود.
  • در معرض رویارویی با مواد شیمیایی، مقاومتشان بسیار بالا خواهد بود.
  • می توان آن ها را به آسانی مورد شستشو قرار داد.

مقایسه قیمت پلی استر ایرانی و خارجی

همانطور که در چند بخش قبلی گفته شد؛ پلی استرهای موجود در بازار ایران، از دو نوع پلی استر ایرانی و خارجی می باشند که البته منظور از آن ها می تواند هم رزین پلی استر و هم الیاف پلی استر باشد.
در مقایسه قیمت پلی استر ایرانی و پلی استر ایرانی، باید گفت چیزی که عیان و مشهود می باشد؛ این است که قیمت نمونه های ایرانی نسبت به پلی استرهای خارجی بسیار مناسب تر می باشد.
این دلیل بر می گردد به اینکه اولاً این محصولات در داخل کشور تولید شده اند و ثانیاً پای هزینه های اضافی مانند هزینه گمرک و موارد مشابه آن در وسط نیست که بخواهد به افزایش قیمت پلی استرهای ایرانی منجر شود.

از بابت کیفیت این الیاف هم می توان خاطری آسوده داشت؛ چرا که کشور ما از تولید کنندگان تخصصی پلی استر به حساب می آید و بنابراین محصولات تولید شده توسط آن، هم از نظر قیمت و هم از لحاظ مرغوبیت، حرف اول را در بازار خواهند زد.

در هر صورت انتخاب پلی استر ایرانی یا خارجی، امری سلیقه ای بوده و بهتر است انتخاب به خود شما عزیزان واگذار شود که اطلاع بهتری از نیاز خود داشته و بنابراین می توانید با سبک سنگین کردن های لازم، تصمیم نهایی را برای خرید بگیرید.

صادرات رزین و الیاف پلی استر به افغانستان

فراهم بودن خط تولید انبوه در هر یک از کارخانجات تولید رزین و الیاف پلی استر واقع در ایران باعث شده تا زیرساخت های لازم برای صادرات این گروه از محصولات نیز انجام گرفته و بدین ترتیب قسمتی از تولیدات انجام شده از آن ها به بازارهای جهانی اختصاص یابد.
از آنجایی که کشور ما به یک متخصص و تامین کننده اصلی در حیطه محصولات مختلف پلی استر اعم از الیاف پلی استر و رزین پلی استر تبدیل شده و پلی استرهای فوق العاده مناسبی را تولید می کند؛ بنابراین طبیعی است که آوازه‌ی آن تا فراتر از مرزهای داخلی کشور هم برسد.

حالا سابقه چندین و چند ساله ایران در عرصه تولید محصولات پلی استر باعث شده تا خریداران خارجی نیز به زمره خریداران داخلی اضافه شده و آن ها نیز جزو مشتریان ثابت این محصولات در آیند.
از همین رو می توان از صادرات گسترده انواع رزین و الیاف پلی استر به کشورهای دیگر خبر داد که از این نظر به عنوان منابع ارزی ارزشمند هم می توان آن ها را محسوب نمود.

لازم است گفته شود؛ یکی از کشورهای خارجی که در همسایگی ایران قرار داشته و استقبال خوبی از رزین و الیاف پلی استر ایرانی را داشته است؛ افغانستان می باشد.
با این وجود می توان از صادرات الیاف پلی استر و همینطور رزین پلی استر به این کشور گفت که هم باعث افزایش تولیدات رایج از این محصولات شده و هم درآمدهای ارزی کشور را افزایش داده است.
اما هر یک از رزین ها و الیاف پلی استر که به این کشور و یا سایر بازارهای بین المللی ارسال می شوند؛ عمدتاً از نوع پلی استرهای ویژه و گلچین شده از شرکت های معتبر ایرانی بوده که کیفیت و عملکرد عالی ای را از خود به اثبات رسانده اند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۳ / ۵٫ تعداد آرا: ۱

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.