لیست قیمت انواع رزین اپوکسی

۱٫۳
(۳)

رزین اپوکسی که یکی از انواع رزین های مصنوعی می باشد با نام رزین اپوکساید نیز شناخته شده که دارای پایداری بالا، مقاومت شیمیایی و چسبندگی فوق العاده و همچنین خواص مکانیکی و الکتریکی خوب می باشد. این نوع رزین با وجود ویژگی های منحصر به فرد در موارد مختلفی کاربرد دارد.

لیست قیمت انواع رزین اپوکسی

قابلیت حل رزین اپوکسی در الکل

قابلیت حل رزین اپوکسی در الکل به طور کلی لازم است بدانید رزین ماده‌ ای چسبنده است و در دو نوع طبیعی و مصنوعی موجود بوده که رزین اکریلیک و  اپوکسی یکی از انواع مصنوعی آن است که به صورت صنعتی تولید شده و به دلیل چسبناک بودن در فرآیند پخت به پلیمر های سفت و سخت تبدیل می شود.
در خصوص قابلیت حل رزین اپوکسی باید بدانید به طور کلی رزین ها معمولاً در الکل و استون قابل حل و در آب نامحلول می‌ باشد. این خاصیت حلال بودن برای رزین اپوکسی نیز صدق می کند.

توجه داشته باشید این ماده به هیچ عنوان به خودی خود خشک نشده مگر این که تحت شرایطی، با ماده سفت کننده ترکیب شود. نکته دیگری که در خصوص رزین اپوکسی که باید بدانید مقاومت بسیار بالای آن می باشد؛ نوع رزین که یک رزین دو جزئی است بیش از ۷۰ سال بوده که در صنایع مختلف کاربرد های فراوانی دارد.

در خصوص نحوه ساخت رزین اپوکسی باید بدانید مرغوب ترین این رزین از واکنش بیس فنول A و اپی کلروهدین ساخته می شود، به طوری که واکنش این مواد در داخل یک محیط تراکمی و یک مخزن بزرگ و تحت فشار چون راکتور با وجود یک ماده قلیایی شکل می گیرد.

ویژگی های بی نظیر رزین پلی استر و اپوکسی موجب شده است که استفاده از آن در بسیاری از صنایع مورد توجه قرار بگیرد؛ اما با تمام این موارد باید بدانید این نوع رزین مصنوعی قیمت بالاتری نسبت به دیگر رزین ها داشته است و از طرفی برای استفاده از رزین اپوکسی، لازم است به آن مواد مناسب اضافه شود زیرا استفاده از آن به تنهایی شکل پذیر نبوده و حساس به ترک خوردگی می باشد.

استفاده از رزین اپوکسی در صنعت و حوزه هنر

استفاده از رزین اپوکسی در صنعت و حوزه هنرهنگامی که در خصوص کاربرد های رزین‌ های اپوکسی گفته می‌ شود به طور کلی باید بدانید که استفاده از این رزین ها در صنایع مختلفی چون عمران، اتومبیل، هوافضا، شیمیایی، دریایی و پوششی به دو صورت خشک شونده و گرما خشک به کار می رود.

این رزین ها به طور کلی در دسته رزین های پرکاربرد و گران قیمت قرار داشته زیرا در بسیاری از موارد مقاومت شیمیایی و خوردگی خوبی از خود نشان می دهد. با این وجود باید بدانید مهمترین کاربرد رزین اپوکسی برخلاف تصور رایج برای ساخت لاک ها و پوشش های صنعتی و حفاظتی نمی باشد، بلکه مهمترین استفاده از این رزین ها در صنایع ساختمان و رنگ های پودری است.

توجه داشته باشید یکی از مشتقات رزین اپوکسی رنگ اپوکسی بوده که محصول دو جزئی میب اشد و متشکل از رزین اپوکسی و ماده هاردنر پلی آمیدی بوده که از پخت این دو ماده به دست می آید؛ استفاده از رنگ اپوکسی در مواردی که نیاز به اجرای رنگ آمیزی با خواص مقاوم و ماندگار در برابر سایش باشد بسیار مشاهده شده با این حال می توان گفت این رنگ در محیط های قلیایی و اسیدی به صورت رنگ ضد سایش عمل می نماید.

همچنین باید بدانید از آنجایی که رنگ اپوکسی با الیاف های تقویت کننده به راحتی ترکیب شده، بدون شک کاربرد گسترده ای در پوشش های کامپوزیتی دارد. همچنین دیگر نکته ای که در خصوص کاربرد رزین اپوکسی در صنعت باید به آن توجه داشته باشید کارایی بالای این ماده در ترمیم و مقاوم سازی انواع سازه ها به خصوص محصولات کامپوزیتی می باشد.

از طرفی دقت داشته باشید کاربرد رزین اپوکسی در صنعت خودروسازی برای اتصال و چسباندن قطعات خودرو به یکدیگر بسیار قابل مشهود است. نکته مهم دیگر در خصوص کاربرد رزین اپوکسی که باید به آن توجه کنید جایگاه ویژه این ماده در چند سال اخیر در طراحی دکوراسیون داخلی می باشد به طوری که رزین اپوکسی د در واقع تلفیقی بسیار زیبا در محیط های مختلف داشته و فضای لاکچری و کاملاً شیک را به وجود می آورد

. حال در اینجا اگر بخواهیم انواع رزین اپوکسی مورد استفاده در صنعت و هنر را دسته‌ بندی کنیم می‌ توان به یکی از پرکاربردترین این مواد یعنی پلی استر رزین اشاره کرد؛ این ماده که جزو پر کاربرد ترین انواع رزین ها در هنر مجسمه سازی و صنعت است به دلیل اینکه سرعت خشک شدن بسیار بالایی دارد از آن در تولید سنگ های مصنوعی استفاده های زیادی می شود.
با استفاده از این ماده هنرمند می تواند در زمان بهتری آنچه که مورد توجه اش قرار دارد را تولید کند. پلی استر به گونه ای بوده که بعد از خشک شدن امکان تبدیل به مایع را ندارد و با این وجود افزایش حرارت و دما نیز بر روی آن هیچ گونه اثری نمی‌ گذارد.

دیگر نوع رزین اپوکسی، وینیل استر رزین بوده که این ماده از ترکیب رزین اپوکسی با یکی از اسید های غیر قابل اشباع به دست می‌ آید؛ مقاومت شیمیایی این ماده یکی از مهم‌ ترین ویژگی‌ های این نوع رزین بوده که کاربرد بسیار زیادی در دکوراسیون منزل دارد.

همچنین رزین وینیل استر و اپوکسی تزریقی که برای ترک های بتن و دیگر مصالح مورد استفاده قرار می‌ گیرد در سال های اخیر بسیار در سازه هایی چون ستون، تیر، پی، دیوار و … کاربرد دارد. توجه داشته باشید که پر کردن ترک های باریک با استفاده از تزریق رزین های اپوکسی کاملا مناسب خواهد بود زیرا علی رغم زیبایی که دارد از چسبندگی بسیار بالایی برخوردار است.

از دیگر مشتقات رزین اپوکسی، ژل اپوکسی خمیری بوده که برای چسباندن لیمینت و نصب میلگرد ها از آن استفاده می شود. این نوع چسب ژله ای، که به اصطلاح خشک چسبان است در مکان هایی که امکان شبیه‌ سازی الیاف اف ار پی وجود ندارد به کار می رود.

بهترین نوع رزین طبیعی از شیره درخت کاج

بهترین نوع رزین طبیعی از شیره درخت کاجحال علی رغم آن چه در خصوص انواع رزین اپوکسی گفته شد اگر بخواهیم به بهترین نوع رزین طبیعی اشاره کنیم می‌ توان رزین تهیه شده از شیره درخت کاج را نام برد.

به طور کلی باید بدانید رزین طبیعی ماده‌ ای است که از گیاهان به دست آمده و بهترین نمونه آن از شیره درخت کاج بوده که بوی تندی دارد. ویژگی مهم این ماده، چسبندگی بسیار بالای آن است که در اثر گذشت زمان سفت شده و مورد استفاده قرار می گیرد.
توجه داشته باشید رنگ این ماده معمولاً از شفاف تا قهوه ای تیره متغیر بوده و میزان سختی و کدورت آن نیز تفاوت هایی با هم دارند. در خصوص پیدایش رزین طبیعی درخت کاج باید بدانید بیش از هزاران سال از کشف این ماده می گذرد و از همان سال ها انسان ها از این ماده چسبنده استفاده های زیادی می کرده اند.

با وجود این موضوع از جمله مهمترین کاربرد رزین کاج می‌ توان برای دزدگیر قایق‌ ها، مومیایی کردن اجساد و اتصالات ظروف غذا اشاره کرد همچنین با گذشت زمان استفاده از این رزین ها برای ساخت جواهر، ساخت لاک، جوهر و بسیاری از اشیا دیگر مشاهده می شود.

مزایای رزین مصوعی نسبت به رزین طبیعی

مزایای رزین مصوعی نسبت به رزین طبیعیهمانطور که گفته شد از سال های بسیار پیش رزین طبیعی به عنوان یک چسب طبیعی مورد استفاده قرار می گرفته است؛ اما با گذشت زمان انسان توانست رزین مصنوعی را تولید کرده که این رزین در آزمایشگاه ها با ترکیب کردن چند ماده مصنوعی به دست می آید. به طوری که در صنعت مدرن رزین های مصنوعی کاملاً جایگزین رزین های طبیعی شده اند.

توجه داشته باشید رزین های مصنوعی کاملا خواص فیزیکی نوع طبیعی را دارد اما از نظر شیمیایی با آن ها تفاوت هایی دارند. در اینجا می‌ توان گفت یکی از مهمترین مزایای رزین مصنوعی نسبت به رزین طبیعی، یکنواخت تر بودن، پایدارتر بودن و قابل پیش‌ بینی بودن این رزین ها می باشد. به طوری که این ماده تحت شرایط کاملا کنترل شده ساخته شده و تولیدات ناخالص در آنها وجود ندارد.

با این حال لازم است بدانید این ماده در بسیاری از موارد از جمله تولید رنگ، تولید پلاستیک و غیره جایگزین رزین طبیعی شده و مورد استفاده قرار می گیرد. همانطور که پیشتر هم گفته شد رزین اپوکسی یکی از انواع رزین های مصنوعی می باشد اما از دیگر انواع این رزین ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رزین فنولیک
  • رزین پلی استر
  • پلی آمیدها
  • رزین پی آی ای کی

جنس رزین اپوکسی وارداتی از ترکیه

جنس رزین اپوکسی وارداتی از ترکیه با وجود استفاده های زیادی که از رزین اپوکسی می شود امروزه مشاهده می شود که این محصول یکی از مهم ترین مواد وارداتی از کشور ترکیه است.

توجه داشته باشید جنس رزین اپوکسی وارداتی از این کشور بسیار مرغوب بوده زیرا از بهترین نوع مواد اولیه و با دستگاه های فوق پیشرفته تهیه می شود. از دیگر کشور های وارد کننده اپوکسی به ایران می توان به فرانس،ه چین و دیگر کشور های اروپایی اشاره نمود.

رزین های اپوکسی در سراسر جهان به عنوان رزین های مناسب برای کارهای هنری و دستی ساخته مورد استفاده قرار گرفته و به دلیل اینکه عوارض سمی بسیار کمی دارد، به راحتی می توان در اتاق های کاری با تهویه مناسب از آن استفاده کرد.

در اینجا باید بدانید نسبت ترکیب رزین و هاردنر ترکیه ای دو به یک است و همچنین این نوع رزین کاملا روان و بی رنگ بوده و در هنگام استفاده کمترین حباب را به وجود آورده از این رو قالب گیری آن آسان می باشد.
از دیگر مواردی که منجر به محبوبیت ارزین ترکیه ای شده است کمترین تغییر رنگ در مرور زمان می باشد و وقتی شما از آن استفاده کنید زیبایی خود را از دست نمی دهد. از طرفی باید دقت داشته باشید زمان کریستالی شدن این نوع رزین حدود ۱۲ ساعت می باشد.

آموزش ساخت پلیمر با رزین مصنوعی

آموزش ساخت پلیمر با رزین مصنوعی با وجود ویژگی های منحصر به فرد رزین مصنوعی نسبت به رزین طبیعی امروزه ساخت پلیمر با رزین مصنوعی بسیار رواج پیدا کرده است. در این خصوص لازم است بدانید در بسیاری از موارد پلیمر ها با استفاده از رزین های مصنوعی ساخته می شود زیرا رزین های مصنوعی قیمت مناسب تری داشته و همچنین تسویه آن راحت تر است.

از جمله محصولات پلیمری می‌ توان به لاستیک، پلاستیک و سایر مواد مورد نیاز در صنعت اشاره کرد. به طور کلی برای اطلاعات کامل از آموزش ساخت پلیمر با استفاده از رزین مصنوعی افراد باید با متخصصین در این زمینه در ارتباط باشند.

مقاوت رزین اپوکسی در برابر ضربه

مقاوت رزین اپوکسی در برابر ضربهحالا با وجود آن چه در خصوص رزین اپوکسی گفته شد لازم است بدانید یکی از انواع دیگر رزین اپوکسی اپوکسی چوب بوده که گزینه ای بسیار مناسب برای تغییر و تحول در صنعت دکوراسیون داخلی منازل و محیط های تجاری می باشد. به طوری که ترکیب شدن پروکسی رزین و چوب این فرصت را برای فعالان حوزه دکوراسیون، مبلمان و سرویس چوب فراهم کرده تا ساختاری بی نظیر را طراحی کنند. به طوری که اگر ساخت انواع میز چوبی با رزین اپوکسی به صورت کمی خلاقانه صورت گیرد، یکی از هنرمندانه ترین وسایل در منزل یا محیط های اداری ایجاد می‌ شود.

همچنین از دیگر استفاده‌ های رزین اپوکسی، کفپوش اپوکسی است که زیبایی و جلوی منحصر به فردی به محیط می دهد. این کفپوش ها که جز مرغوب ترین نوع کفپوش ها می باشد بدون هیچگونه درز به راحتی محیط را می پوشانند و در واقع یک لایه از رزین اپوکسی هستند که بر روی سطوح سنگی، سرامیک یا بتنی قرار می گیرد.

با این حال اولین ویژگی رزین اپوکسی بی رنگ و بی بو بودن این ماده بوده و از آنجایی که هیچ نوع حساسیت ایجاد نمی‌ کند برای سلامتی انسان تاثیر منفی ندارد.
از طرفی باید توجه داشته باشید این ماده قابلیت پخت در دما های مختلف را داشته و به عنوان عایق در مقابل الکتریسیته عمل می کند. مقاومت رزین اپوکسی در برابر ضربه نیز کاملا قابل مشهود بوده و این امر نیز از دیگر خصوصیات و ویژگی‌ های این ماده می‌ باشد .

از طرفی لازم است در خصوص مقاوت رزین اپوکسی بدانید این ماده بیشترین مقاومت در برابر از هم پاشیدگی های ناشی از عوامل محیطی و خواص مکانیکی در بین دیگر انواع رزین ها را داشته که این امر موجب شده است استفاده آن در قطعات سازه های هوایی بسیار مورد توجه قرار گیرد.
همچنین توجه کنید که این ماده دارای مقاومت کششی، فشاری و خمشی بسیار بالایی است. توجه داشته باشید رزین اپوکسی عایق عالی الکتریسیته بوده و مقاومت حرارتی تا ۳۰۰ درجه سانتیگراد را نیز دارد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۱٫۳ / ۵٫ تعداد آرا: ۳

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.